Co robić, jeśli minął termin przydatności pasów transportowych

Co robić, jeśli minął termin przydatności pasów transportowych

Każdy, kto związany jest z transportem międzynarodowym, a w szczególności z przewozem ładunków do Niemiec, z pewnością nieraz spotkał się z absurdem otrzymywania mandatów za przekroczenie terminu przydatności pasów poliestrowych.

Ekspert Trans24.pl uważa, że ten temat bardzo często pozostawia wiele pytań i wątpliwości na temat tego, w jakim celu zamieszczona jest data na etykiecie i czy słusznie otrzymaliśmy mandat.

Pasy poliestrowe używane w transporcie, stosuje się we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Również w Niemczech muszą być produkowane zgodnie z europejską normą techniczną nr EN 12195-2. Norma ta szczegółowo określa zarówno parametry techniczne pasów transportowych, sposób produkcji, kontroli jak i oznakowania znajdującego się na etykiecie pasa. Norma została zatwierdzona, przyjęta i wprowadzona w życie również w Polsce pod nr PN EN 12195-2 2000.

Jak potwierdza ekspert Trans24.pl, zgodnie z wymogami powyższej normy producent ma obowiązek umieszczać rok produkcji pasa (jednak nie wymaga ona dokładnej daty produkcji) oraz kod producenta. Jest to niezbędne w celu pełnej identyfikacji wyrobu, partii produkcyjnej oraz identyfikacji surowców, z których pas transportowy został wykonany. Wyżej wymienione informacje są niezbędne w przypadku ustalenia wadliwej serii pasów dostępnych na rynku, dzięki której można w łatwiejszy sposób wycofać ze sprzedaży wadliwe pasy. W żadnym przypadku informacja ta nie służy do określenia terminu zdatności użycia, gdyż takie terminy w przypadku wyrobów z poliestru czy stali nie występują. Właściwości tych materiałów nie ulegają zmianie w czasie, a ponadto ich przydatność zależy jedynie od sposobu użytkowania, uszkodzeń mechanicznych czy oddziaływania środowiska.

Określenie terminu po jakim pas transportowy nie nadaje się do użytku nie dosyć, że jest niezgodny z obowiązującymi w Unii Europejskiej przepisami, ale również pozbawiony jest jakiegokolwiek uzasadnienia technicznego czy logicznego.

Szczegółowe wytyczne dotyczące kontroli pasów oraz uszkodzeń powodujących konieczność wycofania pasów z użycia są określone w normie EN 12195-2 i zamieszczone w instrukcji użytkowania znajdującej się przy każdym pasie produkowanym przez daną firmę. Żadna z tych wytycznych nie zawiera treści o przekroczonym terminie przydatności pasa.

Wszystkie te określone w normie wymogi poparte są logicznym wytłumaczeniem, mającym na celu bezpieczeństwo osoby użytkującej pasy transportowe. W Niemczech nie obowiązują żadne dodatkowe przepisy, które nie zostały ujęte w normie EN 12195-2, określające dodatkowe wymogi użytkowania pasów na terenie tego państwa. W związku z tym otrzymanie mandatu za przekroczenie terminu przydatności pasa jest absurdalne i nie podparte żadnymi przepisami.

W takich przypadkach jak „data użyteczności pasa należy upewnić się czy kierowca prawidłowo zrozumiał zastrzeżenia policji (często uwagi dotyczą stanu technicznego pasów, a nie ich daty produkcji) oraz zażądać potwierdzenia, że zastrzeżenia policji dotyczą daty produkcji pasa. Tylko w takim przypadku będzie możliwe podjęcie interwencji i odwołanie się od decyzji.