Lafarge dostarczył beton na budowę II linii metra warszawskiego

Lafarge, światowy lider w produkcji cementów, dostarczył 12 000 ton cementu na budowę drugiej linii warszawskiego metra. Cement Monolit 42,5 posłużył do wykonania specjalnych przesłon chroniących stację przed wysokim poziomem wód gruntowych. 

Od kwietnia 2011 roku Lafarge zaopatruje w cement podwykonawców budujących centralny odcinek drugiej linii metra – stację Rondo Daszyńskiego. Trudne warunki geotechniczne terenu oraz wysoki poziom wód gruntowych sprawiły, że konieczne było wykonanie wzmocnień i uszczelnienie gruntu. Zakończenie prac związanych z uszczelnianiem gruntu planowane jest na koniec 2011 roku.

Na głębokości 29 i 17 m oraz 3,0 m nad poziomem Wisły w tzw. technologii jet grouting, polegającej na iniekcji zaczynu cementowego w celu wzmocnienia i uszczelnienia podłoża gruntowego, powstają cementowo-gruntowe ekrany. Zadaniem dolnej przesłony jest odcięcie stacji metra od wód gruntowych, natomiast wyższa przesłona ma pełnić funkcję dolnego stropu stacji metra.

Wstrzykiwanie zaczynu cementowego prowadzone jest z poziomu platformy roboczej przez dwie żerdzie wiertnicze w pionowej osłonie wcześniej wykonanych ścian szczelinowych. W praktyce wykonywane są dwa rodzaje kolumn cementowo-gruntowych o wysokości 1,5 m i 2,0 m.

  • Iniekcja strumieniowa (jet grouting) to metoda wzmacniania i uszczelniania podłoża gruntowego. Polega ona na formowaniu w gruncie cylindrycznych kolumn poprzez wycinanie gruntu strumieniem wody lub zaczynu cementowego. Zaletą tej technologii jest możliwość stosowania we wszystkich rodzajach gruntu, ponieważ metoda ta nie powoduje drgań ani wibracji podłoża, co umożliwia jej stosowanie w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej zabudowy. Technologię tę można też stosować w gruntach, gdzie występują przeszkody w postaci istniejących fundamentów, gruzu, dużych kamieni. Powstały na skutek iniekcji do gruntu zaczyn cementowy (cemento-grunt) ma jednolitą strukturę, dużą szczelność i wytrzymałość. Stosowanie iniekcji strumieniowej daje również szerokie możliwości przy uzyskiwaniu brył o dowolnym kształcie – mogą to być kolumny lub ich części, całe płyty lub palisady. W zależności od warunków wodno-gruntowych i ciśnienia iniekcji, kolumny uzyskują średnicę nawet powyżej 3,0 m. W przypadku budowanej obecnie stacji metra projektowana średnica kolumn ma 2,5 m i wysokość 1.5 m.. Zastosowanie specjalnego cementu Monolit 42, 5 (CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA) Lafarge zagwarantowało uzyskanie założonej w projekcie wytrzymałości kolumn gruntowych oraz właściwą szczelność całej przesłony. Cement Monolit 42,5, ze względu na swoją wysoką odporność na agresję siarczanową oraz niski poziom alkaliów, znakomicie sprawdza się w środowisku zagrożonym agresją chemiczną i jest wysoce odporny na korozję – tłumaczy Dariusz Kuryś, Regionalny Koordynator Sprzedaży Lafarge Cement.