Dostosowanie budynku do potrzeb i stawianych przed nim zadań oraz krótki czas realizacji projektu – to tylko niektóre z zalet budynków tymczasowych. Przedstawiamy formalne i prawne aspekty, które należy spełnić decydując się na wzniesienie takiego obiektu.
Budynek stały a obiekt tymczasowy
Ustawa o prawie budowlanym określa główne różnice pomiędzy budynkiem stałym a obiektem tymczasowym. Według ustawy, tymczasowe obiekty budowlane charakteryzują się tym, że: „są przeznaczone do czasowego użytkowania bez trwałego związania z gruntem” bądź są to „obiekty budowlane przeznaczone do czasowego użytkowania w okresie krótszym od trwałości technicznej obiektu, przewidziane do przeniesienia w inne miejsce lub do rozbiórki”. Powyższy podział jest istotny ze względu na właściwe dopełnienie kwestii formalno-prawnych. Bowiem w przypadku niedopełnienia formalności budowa może zostać przerwana.
Kiedy zgłoszenie a kiedy pozwolenie?
Ustawa o prawie budowlanym wymienia również rodzaje obiektów, które wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. Co do zasady budowa każdego rodzaju obiektu wymaga zgłoszenia. W większości przypadków zgłoszenie w Starostwie lub w Urzędzie Miasta na prawach powiatu informacji o budowie obiektu tymczasowego jest wystarczające. Jeżeli jednak budowany obiekt będzie trwale związany z gruntem lub będzie stał w jednym miejscu dłużej niż 120 dni, wówczas oprócz zgłoszenia wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę.
Zgodnie z prawem budowlanym wniosek o pozwolenie na budowę należy złożyć w terminie 30 dni od planowanego terminu rozpoczęcia prac budowlanych. Po terminie 30 dni od zgłoszenia, o ile urząd nie wyrazi sprzeciwu możemy przystąpić do prac budowlanych (jest to tak zwana milcząca zgoda). Jeśli zależy nam na czasie, to dokładnie powinniśmy sprawdzić wymagane dokumenty i zakres informacji, które musimy podać. Jeśli zgłoszenie robót budowlanych będzie niekompletne wówczas na inwestora nałożony zostanie obowiązek uzupełnienia dokumentów. Wydanie takiego postanowienia przerywa 30-dniowy okres przewidziany na wzniesienie sprzeciwu i okres 30-dniowy jest naliczany ponownie od dnia uzupełnienia dokumentacji. W związku z tym wydłuża się termin rozpoczęcia prac budowlanych.
Kiedy już uzyskamy pozwolenie na budowę, wówczas w ciągu 2 lat od określonego w zgłoszeniu terminu rozpoczęcia prac budowlanych musimy przystąpić do realizacji projektu. Po tym terminie pozwolenie na budowę traci ważność i ponownie musimy złożyć właściwy wniosek.
Grunt to przygotowanie
Decydując się na budowę w pierwszej kolejności należy sprawdzić podłoże oraz warunki pogodowe, jakie występują na danym terenie. W tej kwestii budowa tymczasowej konstrukcji podlega takim restrykcjom, jak budowa obiektu stałego.
Aby budowla tymczasowa w pełni spełniała swoją rolę, niezbędne są podstawowe media. Koszty podłączenia mediów, takich jak energia, czy woda kształtują się różnie w zależności od umiejscowienia tymczasowego obiektu. Podłączenie mediów podlega identycznym procedurom, jak w przypadku budynków stałych. Obiekty tymczasowe są izolowane w inny sposób niż budynki stałe, ale końcowy efekt jest taki sam. Kwestia podłączenia zarówno ogrzewania, jak i klimatyzacji w obiekcie zależna jest od przeznaczenia budynku, jego wielkości i warunków zewnętrznych.
Czas realizacji to dla średniej wielkości obiektu kilku dni. Tyle samo trwa również demontaż konstrukcji tymczasowej.
Innowacyjne technologie, które są zastosowane w konstrukcjach tymczasowych sprawiają, że powstałe obiekty w pełni odpowiadają na potrzeby firm. Korzystają z nich zarówno średnie, jak i duże przedsiębiorstwa o różnym profilu działalności.