Jak sprzedać mieszkanie z kredytem?

Choć zakup mieszkania lub domu w kredycie to zobowiązanie finansowe na sporą część życia, niektórzy podejmując decyzję o nabyciu nieruchomości nie zawsze wiążą z nią wieloletnie plany.

Czy gdy, posiadając mieszkanie w kredycie, chcemy wyprowadzić się do innego miasta, zmienić metraż lub po prostu okolicę, w której mieszkamy, nie możemy tego zrobić do momentu spłaty hipoteki? Na szczęście nie. Sprzedaż nieruchomości wziętej na kredyt jest możliwa, jednak obwarowana pewnymi obostrzeniami. Jak sprawnie sobie z nimi radzić?

W sytuacji gdy sprzedajemy mieszkanie obciążone kredytem hipotecznym część środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania jest przeznaczona na wcześniejszą spłatę zobowiązania względem banku. Procedura może jednak nieznacznie różnić się o sposobu finansowania zakupu mieszkania przez nabywcę. Nieco inaczej procedura będzie wyglądała przy zakupie za własne środki, a inaczej jeśli także jest finansowana kredytem bankowym.

Potrzebne zaświadczenie o wysokości zadłużenia

W każdej sytuacji przed sprzedażą nieruchomości niezbędne jest uzyskanie z banku zaświadczenia o wysokości aktualnego zadłużenia z tytułu posiadanego kredytu wraz z informacją o numerze konta na które powinny wpłynąć środki w celu całkowitej spłaty tego zobowiązania. Jeśli nabywca nieruchomości finansuje zakup ze środków bankowych należy liczyć się z faktem, że część banków uruchomi kredyt z dwóch transzach. Pierwsza wypłata będzie przeznaczona na spłatę dotychczasowego zadłużenia, a dopiero po dostarczeniu dokumentów potwierdzających całkowitą spłatę i złożeniu w odpowiednim Sądzie wniosku o wykreślenie „starej” hipoteki bank uruchomi pozostałą kwotę, która trafi na konto sprzedającego. W takiej sytuacji należy pamiętać, że formalności związane ze spłatą kredytu zbywcy mogą trwać nawet kilkanaście dni, co w konsekwencji będzie wiązało się z dłuższym oczekiwaniem na środki, które mają trafić do zbywcy.

Procedury

Procedura sprzedaży mieszkania i spłaty kredytu może wyglądać inaczej w sytuacji gdy kupujący posiada środki własne pozwalające na zakup. Wówczas sposób zapłaty jest kwestią jaką mogą między sobą ustalić strony transakcji. Wskazane jest, aby część środków została przekazana również bezpośrednio na spłatę kredytu osoby sprzedającej, gdyż taki sposób przekazania pieniędzy maksymalnie zabezpieczy nabywcę. Przy takim sposobie finansowania kupujący ma pewność że kredyt zostanie w całości spłacony i z Księgi Wieczystej zostanie usunięty wpis o hipotece obciążającej nieruchomość.

Podsumowując proces sprzedaży mieszkania i spłaty dotychczasowego kredytu sprzedający powinien pamiętać o dwóch najistotniejszych kwestiach. Po pierwsze, ze swojego banku powinien otrzymać zaświadczenie o aktualnym zadłużeniu wraz z informacją o numerze rachunku do całkowitej spłaty kredytu oraz deklarację, że po spłacie zobowiązania bank wyrazi zgodę na wykreślenie hipoteki. Należy tu nadmienić, że wystawienie tego typu dokumentu najczęściej wiąże się z opłatą, która może wynosić nawet 300 złotych. Ponadto, sprzedający powinien mieć świadomość, że pozostałe środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania, stanowiące różnicę między ceną a wysokością zadłużenia, może otrzymać dopiero po spłacie kredytu i złożeniu wniosku o wykreślenie hipoteki.